مقاومت دارویی

بسیاری از بیماری های عفونی روند درمان سخت و پیچیده تری دارند، آن هم به دلیل وجود ارگانیسم هایی که نسبت به درمان دارویی مقاومت نشان می دهند. بیماری هایی از قبیل HIV، توبرکلوزیس، آنفولانزا، عفونت با کاندیدا و مالاریا.

آلودگی و عفونت با ارگانیسم های مقاوم به دارو، مدت زمان بستری بودن در بیمارستان و روند درمان را طولانی می کنند.

میکروب ها، ارگانیسم های زنده ای هستند که به سرعت تکثیر می یابند و پخش می شوند. میکروب ها می توانند شامل باکتری ها (استافیلوکک اورئوس، عامل بروز عفونت های استافی)، ویروس ها (آنفولانزا، عامل بروز سرماخوردگی)، قارچ ها (کاندیدا آلبیکنز) و انگل ها باشند. در مقابل، برخی میکروب ها منجر به بروز بیماری هایی می شوند که به بدن آسیبی وارد نمی کنند و در عین حال، مفید نیز هستند.

مقاومت داروییمقاومت دارویی

داروها به نابودی و توقف رشد میکروب ها کمک می کنند. رشد و تکثیر میکروب ها با وجود دارو و مواد شیمیایی را اصطلاحا مقاومت دارویی می گویند. مقاومت دارویی، روند حذف و نابودی عفونت را به تاخیر می اندازد. در نتیجه از ارزش درمان دارویی نیز کاسته خواهد شد.

علت بروز مقاومت دارویی

برخی علل طبیعی (بیولوژیکی) عبارتند از:

–           موتاسیون

بسیاری از میکروب ها طی چند ساعت تقسیم، مجدد تولید می شوند، تکامل می یابند و با شرایط محیط جدید سازگاری پیدا می کنند. در این حین، موتاسیون می تواند به زنده ماندن میکروب ها در برابر داروها و آنتی باکتریال ها کمک کند.

–           انتقال ژنی

میکروب ها قادر به دریافت ژن از هم هستند، از جمله ژن هایی که میکروب ها را نسبت به دارو مقاوم می کنند. باکتری هایی که حاوی DNA مقاوم به دارو هستند، می توانند یکی از این ژن ها را به سایر باکتری ها انتقال دهند. در چنین شرایطی، ما بقی باکتری ها نیز نسبت  به دارو مقاوم خواهند شد، زنده می مانند و تکامل می یابند.

–           تشخیص نادرست

گاهی تشخیص نادرست عفونت می تواند منجر به تجویز طیف وسیعی از داروها شود، در حالی که یک نوع آنتی بیوتیک خاص به بهبود عفونت کمک خواهد کرد. در چنین شرایطی نیز شاهد بروز مقاومت دارویی خواهیم بود.

–           استفاده بیمارستانی

افراد بستری در بیمارستان ها بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های مختلف هستند، در نتیجه، مصرف دارو و آنتی باکتریال ها در نظر گرفته خواهد شد. اما مصرف زیاد این قبیل داروها می تواند منجر به بروز مقاومت دارویی و پخش میکروب های مقاوم به دارو شود.

تشخیص مقاومت دارویی

تست های تشخیصی جهت تعیین علت بروز عفونت و میکروب های مقاوم به دارو وجود دارد، تا بهترین گزینه درمان برای فرد در نظر گرفته شود. با این حال، نتایج این قبیل تست ها طی چند روز تا چند  هفته آماده می شوند، چرا که بازه زمانی جهت رشد میکروب نیاز می باشد.

درمان مقاومت دارویی

در برخی موارد ابتلا به عفونت های مختلف، بدون نیاز به اقدامات درمانی بهبود می یابد. در حالی که برخی دیگر  عفونت ها مانند عفونت گوش، باید جدی گرفته شوند. گاهی، مصرف دارو کمکی به کوتاه شدن دوره بیماری نمی کند و تنها از انتقال عفونت به دیگران پیشگیری خواهد کرد.

آنتی بیوتیک ها از جمله داروهایی هستند که به نابودی و یا به تاخیر انداختن رشد باکتری ها و برخی قارچ ها کمک می کنند، و در موارد زیر تجویز می شوند:

–           عفونت با باکتری شناخته شده

–           علت بروز عفونت مشخص نباشد، اما پزشک مشکوک به وجود باکتری در بدن باشد

مرکز ژنتیک پزشکی و تشخیص مولکولی ژن و سل یکی از مجهز ترین آزمایشگاه ها واقع در شهرک غرب است و شما عزیزان میتوانید از طریق راههای ارتباطی زیر با ما در تماس باشید.

شماره تماس آزمایشگاه ژنتیک ژن و سل :۸۸۶۹۶۹۵۱ – ۸۸۵۶۳۰۴۷

info@geneocell.com

صفحه اینستاگرام

پیشگیری از بروز مقاومت دارویی

در صورتی که بهترین و مناسب ترین درمان دارویی برای بیمار در نظر گرفته شود، از بروز مقاومت دارویی پیشگیری به عمل خواهد آمد. خود فرد نیز باید از مصرف خودسرانه دارو و یا مصرف داروهای سایر افراد خودداری کند.

از نگه داشتن طولانی مدت آنتی بیوتیک باید جدا خودداری شود.

آنتی بیوتیک باید طبق تجویز پزشک، در دوز مشخص و زمان معین مصرف شود.

داشتن سبک زندگی سالم، رژیم غذایی متعادل، ورزش کردن و الگوی خواب کافی و مناسب از بروز بسیاری از بیماری ها پیشگیری خواهد کرد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!

هجده − چهار =

تماس با ما