درمانگاه ژنتیک پزشکی ژنوسل » مقالات » راه های تشخیص آنفولانزا از کرونا

راه های تشخیص آنفولانزا از کرونا

آنفولانزا و کرونا هر دو بیماری تنفسی واگیردار هستند، اما توسط ویروس های مختلفی ایجاد می شوند. کووید 19 در پی عفونت با کرونا ویروس جدید که SARA- CoV- 2 نام دارد، ایجاد می شود و آنفولانزا توسط عفونت با ویروس آنفولانزا.

تفاوت های اصلی میان آنفولانزا و کرونا وجود دارد.

تفاوت های اصلی  آنفولانزا و کرونا

ویروس کرونا بسیار سریع تر از آنفولانزا پخش می شود و منجر به بروز بیماری شدیدی در برخی افراد خواهد شد. معمولا زمان می برد تا افراد مبتلا علائمی از خود نشان دهند و به همین خاطر، فرد مبتلا می تواند برای مدت زمان بیشتری ناقل بیماری باشد.
تفاوت مهم دیگر این است که واکسن آنفولانزا برای محافظت در برابر ابتلا به این ویروس وجود دارد، ولی متاسفانه تا کنون واکسنی برای کرونا کشف نشده است.
یکی از راه های موثر در پیشگیری از ابتلا به عفونت، عدم تماس با ویروس می باشد.
در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی تفاوت های آنفولانزا و کرونا بپردازیم.

علائم و نشانه ها

آنفولانزا

ویروس آنفولانزا می تواند بیماری خفیف تا شدیدی باشد که عمدتا با علائمی از قبیل تب، سرفه، آبرزش بینی، بدن ددر، سردرد و خستگی همراه می باشد.

کرونا

به نظر می رسد ویروس کرونا می تواند منجر به بروز بیماری شدیدی در برخی افراد شود. علائم کرونا با آنفولانزا تفاوت دارد و شامل از دست دادن حس بویایی و چشایی، تنگی نفس، سردرد، خستگی و حالت تهوع می باشد.

مدت زمان ظاهر شدن علائم بعد از تماس با ویروس

آنفولانزا

در کل یک تا چها روز طول می کشد تا علائم بعد از تماس با ویروس آنفولانزا ظاهر شوند.

کرونا

عمدتا فرد پنج روز بعد از آلوده شدن علائم را نشان می دهد، اما ممکن است دو تا چهارده روز طول بکشد تا علائم ظاهر شوند.

مدت زمانی که طول می کشد فرد مبتلا، ویروس را به دیگران منتقل کند

آنفولانزا
بیشتر افراد مبتلا به آنفولانزا، حدود یک روز قبل از این که علائم را نشان دهند، می توانند بیماری را به دیگران منتقل کنند. کودکان و بزرگسالان، طی سه تا چها روز اول بیماری بیشترین توانایی در آلوده کردن اطرافیان را دارند.
کرونا
این که یک فرد مبتلا تا چه زمان می تواند ویروس را به دیگران منتقل کنند، به طور کامل مشخص نیست. اما این احتمال وجود دارد که افراد مبتلا می توانند حدود دو روز قبل از ظاهر شدن علائم شان و یا تا ده روز بعد از ظاهر شدن اولین علائم، قدرت سرایت را داشته باشند.

اگر فردی بدون علائم باشد و یا علائم از بین رفته باشد، این احتمال وجود دارد که جواب تست تا ده روز مثبت شود.

نحوه پخش شدن ویروس

با این که آنفولانزا و کرونا هر دو به یک طریق پخش می شوند، اما میزان سرایت کووید 19 در جمعیت، بیشتر از آنفولانزا می باشد. به همین خاطر، تعداد افرادی که آلوده می شوند نیز بیشتر خواهد بود.
آنفولانزا
افراد مبتلا به آنفولانزا می توانند تا فاصله دو متری، ویروس را به دیگران منتقل کنند. پزشکان بر این باورند، ویروس آنفولانزا از طریق قطرات آب موجود در سرفه و عطسه به دیگران منتقل می شود. این قطرات می توانند بر روی بینی و دهان بنشینند و یا وارد ریه ها شوند. به ندرت ممکن است فردی از طریق لمس اشیای آلوده به ویروس آنفولانزا مبتلا شود.
کرونا
ویروس کرونا عمدتا از طریق تماس فیزیکی فردی با فرد دیگری منتقل می شود. افرادی که آلوده هستند و هیچ گونه علائمی ندارند، توانایی آلوده کردن دیگران را نیز خواهند داشت. این ویروس از طریق قطرات آب دستگاه تنفسی منتقل می شود.

افرادی که بیشتر در معرض ابتلا هستند

آنفولانزا
کودکان بیشتر در معرض ابتلا به آنفولانزا قرار دارند.
کرونا
افراد مسن و هم چنین افراد مبتلا به شرایط خاص پزشکی، بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.

آنفولانزا
بیشتر افرادی که به آنفولانزا مبتلا می شوند، چند روز تا دو هفته بعد از بیماری، بهبود می یابند، اما احتمال بروز عوارض در برخی افراد وجود دارد. عوارضی از قبیل: عفونت های گوش و سینوس، التهاب قلب و یا مغز.
کرونا
از جمله عوارض ویروس کرونا می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– لخته شدن خون در رگ ها و شریان های ریه، قلب، پاها و مغز
– سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان

آنفولانزا
معمولا نیازی به مصرف داروهای ضد ویروسی برای افراد مبتلا به آنفولانزا نیست. توصیه می شود بیمار در منزل استراحت کند و از تماس با افراد سالم خودداری کند.
کرونا
افراد درگیر کرونا باید در خانه بمانند، مگر این که نیاز به مراجعه به پزشک باشد. این افراد باید خود را از افراد سالم جدا کنند.
علائم باید به طور مرتب بررسی و کنترل شود.

افراد مبتلا به کرونا حتما باید از ماسک استفاده کنند. ماسک باید به گونه ای باشد که دهان و بینی را به طور کامل بپوشاند. جلوی دهان و بینی هنگام سرفه و یا عطسه باید گرفته شود.

به هیچ عنوان از وسایل افراد مبتلا به ویروس کرونا نباید استفاده شود.
Source: https://www.cdc.gov/flu/symptoms/flu-vs-covid19.htm

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
برچسب ها:

هجده − شش =